Sök på sidan

 
 
 
 
search icon

Succé igen när flygdagen jubilerade

Det var tillbaks till rötterna för den traditionella flygdagen när man ordnade flyguppvisningar för första gången på många år.
- Evenemanget startade för 25 år sedan just som en flyguppvisning. Men nu har det varit en paus vad gäller den biten i flera år, säger Göran Sandström, flyglärare i Gamlakarleby Flygklubb som ordnade flygdagen tillsammans med Kronoby flygplats samarbetspartner.

Förutom de konstflyguppvisningar som Christen Eagle II-planet erbjöd fanns det mycket annat att se och uppleva för den talrika publiken. Allmänheten fick bekanta sig med olika småplan, en gyrokopter, Karlebynejdens RC-flygares uppvisning med modellplan, hoppslott för barnen och naturligtvis korv och annat smått och gott. Men även publikflygningarna var populära. Flygklubbens Cessna, Jonairs 8-sitsiga Beechcraft Super King Air 200 och Nextjets Saab 340 som tar 32 passagerare tog allmänheten upp på en sväng i luften.

Emil Göös

En del nöjde sig dock bara med att bekanta sig men planen på marken. Så gjorde t.ex. Emil Göös som provade på att sätta sig bakom spakarna i det australiensiska Jabiru-planet, byggd från en byggsats. Emil hade kommit från Karleby tillsammans med föräldrarna Jessica och Antti Göös, brodern Lenni Göös och morfar Risto Hyvönen. För familjen är det en tradition att besöka flygdagen.
- Vi har varit här även tidigare år. Det här är ett bra sätt att tillbringa en ledig dag, säger föräldrarna.

Barn, och särskilt pojkar, brukar vara mycket intresserade av flyplan, så är fallet även hos familjen Göös. Men Emil är inte så särskilt intresserad av att flyga själv.
- Vi flög för första gången förra våren på en resa utomlands och då kändes det i magen för honom. Men han vill ändå inte medge att det känns skrämmande att flyga, skrattar Jessica Göös.

För de flygrädda och andra intresserade fanns det möjlighet att bekanta sig med ett större passagerarplan i den flygsimulator som finns inne i terminalbyggnaden. Inne i simulatorn kan man uppleva stämningen i ett riktigt passagerarplan då man genom fönstren får se flygvyer som under en riktig flygning. Mot en avgift kan man själv få prova att flyga en Airbus 320.
Ägaren till simulatorn, Peter Furubacka, berättar att den varit i flitig användning under flygdagen.
- I dag har vi flugit konstant. Men även annars är det rätt så populärt att flyga med simulatorn, vi brukar ha grupper från företag som kunder men också professionella flygare.

När vi besökte simulatorn satt det ett proffs bakom spakarna då flygvapnets kapten Jarmo Vallioniemi testade på att simulatorflyga planet som tar 160-190 passagerare. Han ville ta chansen att flyga en Airbus 320 när den uppstod. Men att permanent bli civilflygare intresserar inte Vallioniemi för närvarande.
- Visst är det möjligt, men tiden får utvisa. Men det är inte riktigt lika populärt att byta från flygvapnet till den civila trafiken som det var en gång i tiden, berättar Vallioniemi.
Han var på plats eftersom flygvapnet höll Kronoby flygplats som bas veckan inför flygdagen.
- Vi har övat här hela veckan.
Flygvapnet deltog också i flygdagen när dess helikopter genomförde en spektakulär flygning ovanför flygplatsen.

Embraer Phenom 100 Räven - Kettu

”Räven” från Finlands Flyginstitut, eller Embraer Phenom 100-planet var en av de populärare planerna under flygdagen. Här är den på väg att taxa ut på banan.

Flygsimulator - Lentosimulaattori

Flygvapnets kapten Jarmo Vallioniemi styrde Airbus 320-passagerarplanet i flygsimulatorn under Peter Furubackas (till höger) ledning.

Text och bild:
Tiibaa Media Ab Oy